Jutta Leerdam vindt zichzelf geen diva: ‘Mijn DM zat die weken helemaal vol’

Daniel Cabot Kerkdijk Daniel Cabot Kerkdijk
26 okt. 2024, 11:57
27 okt. 2024, 21:56
Schaatsster Jutta Leerdam, gespecialiseerd in de korte en middellange afstanden.
© IMAGO/Mee Met Oranje - Schaatsster Jutta Leerdam, gespecialiseerd in de korte en middellange afstanden.

Jutta Leerdam staat bekend om haar uitzonderlijke schaatstalent én om haar bijzondere aanpak buiten de baan. Recent koos ze ervoor om zich los te maken van de traditionele schaatsstructuren en haar eigen route te volgen, ondanks kritiek en onbegrip. Haar aflopende contract bij Team Jumbo (nu Team Essent) verlengde ze niet, ze koos ervoor onafhankelijk te blijven om haar carrière in eigen hand te houden.

Dit besluit kwam onder andere voort uit Leerdams wens om trouw te blijven aan zichzelf en haar waarden. “Ik kies niet voor safe, dat is me te makkelijk”, vertelt Leerdam zaterdag in het Algemeen Dagblad. Op social media is de 25-jarige schaatsster enorm populair en heeft ze een bereik van 4,5 miljoen volgers op Instagram. Dit glamoureus beeld, vol foto's en video's met haar vriend Jake Paul, roept echter regelmatig vooroordelen op bij het publiek, vooral binnen de conservatieve schaatswereld. “Ja, die moet straks wel ten onder gaan aan divagedrag”, is een opmerking die zij veelvuldig tegenkomt online.

Jutta Leerdam over kritiek, onbegrip en sociale media

Toch ziet Leerdam zichzelf heel anders. “Mensen vergeten dat ik nog steeds precies dezelfde Jutta ben. Gewoon nuchter, gewoon mezelf”, legt ze uit. De flashy posts op Instagram zijn slechts een kleine weerspiegeling van wie zij is en de rest van haar leven is gericht op haar topsportdoelen. Als gevoelig en gedreven persoon laat Leerdam zich niet afleiden door de kritiek. Haar gevoeligheid ziet ze zelfs als haar kracht. “Al die gekke, leuke extreme dingen die ik doe, dat is voor mij dus niet het belangrijkste in mijn leven.”

Lees ook: Dit is de vriend van Jutta Leerdam, een Amerikaanse 'badboy' en 'problem child'

“Maar door die levensstijl die ik soms op social media laat zien, snap ik dat mensen zoiets hebben van: oh, dan zal ze wel een diva zijn. Maar dat is Jutta dus niet, dat is geen afspiegeling van mijn leven.’’ Leerdam krijgt de vraag of ze het wel leuk vindt om het allemaal te laten zien. “Ja, het is ook een onderdeel van, maar dat maakt mij dus nog geen diva. De mensen die mij kennen, die weten gewoon dat ik een keiharde werker ben. Heel oprecht, heel gevoelig. Dat is waarom ik ook allemaal lieve reacties heb gehad van zoveel vrouwen.”

Lees ook: Tweede training draait voor Verstappen ook uit op mislukking: 'Verontrustend'

“Mijn DM zat die weken helemaal vol met support. Die liefde en steun van vrouwen doet me zo goed en dat is ook waarom ik me wil blijven uitspreken voor vrouwen. Omdat ze ook zien hoe ik ben, zij weten ook dat ik supergevoelig ben. En juist omdat ik zo gevoelig ben, maak ik dit soort keuzes. Want ik kan mezelf niet permitteren om dingen te kiezen in mijn leven of in mijn korte carrière, waar ik spijt van ga krijgen.’’

Daarnaast ziet Leerdam haar succes op social media als een middel om haar doelen binnen het schaatsen te ondersteunen. “Ik verdien veel meer met mijn social media dan dat ik met een teamcontract zou verdienen”, legt ze uit. Dit inkomen stelt haar in staat om de beste begeleiding en training te kiezen, afgestemd op wat zij nodig heeft voor haar sportieve groei. Social media biedt haar ook de kans om nieuwe generaties te inspireren, iets wat zij erg belangrijk vindt. “Dan komen groepen kinderen binnen en ze gillen allemaal mijn naam. Dat is zó leuk”, zegt Leerdam trots.

Lees ook: Speculaties Van der Gijp en Derksen over doodsoorzaak Neeskens vallen verkeerd

Leerdam merkt op dat, in tegenstelling tot andere sporten zoals de Formule 1, haar lifestyle nog niet breed geaccepteerd wordt binnen de schaatswereld. “Het is inderdaad ook omdat het schaatsen is”, zegt ze hierover. Toch gelooft ze dat haar moderne aanpak uiteindelijk bijdraagt aan de sport. “Social media is dé manier om mensen te bereiken, zeker de nieuwe generatie.”