Prijzen van nieuwe Oranje-shirts rijzen de pan uit: 'Uitbuiting van fans'

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
20 Jun 2024, 10:49
20 Jun 2024, 11:09
Xavi Simons viert tegen IJsland zijn eerste treffer voor het Nederlands elftal
© IMAGO - Xavi Simons viert tegen IJsland zijn eerste treffer voor het Nederlands elftal

De prijzen van de officiële shirts van het Nederlands elftal lagen nog nooit zo hoog. De truitjes zijn voor 99,99 euro verkrijgbaar in de winkel. Desondanks gaan de shirts als warme broodjes over de toonbank. De exemplaren met de naam van Wout Weghorst achterop waren eerder deze maand tijdelijk niet verkrijgbaar en de grotemannenmaten zijn niet meer verkrijgbaar in de webshop.

In de webshop van de KNVB kosten de officiële shirts van het Nederlands elftal, gemaakt door het sportmerk Nike, 99,99 euro. Een kindermaatje kost iets minder: 79,99 euro. Wie precies hetzelfde shirt wil als de Oranje-internationals op het veld dragen, moet dieper in de buidel tasten: 149,99 euro. De ‘authentic’-collectie heeft net wat meer details dan het ‘replica’-shirt.

Artikel gaat verder onder video

Hoeveel kost een shirt van het Nederlands elftal?

Shirtjesverzamelaar Martijn van Zijtveld vindt de prijzen van de truitjes belachelijk, zo vertelt hij in een interview met het Algemeen Dagblad. Volgens de voetbalfan zijn de prijsstijgingen niet alleen in Nederland te zien. “In Engeland komen fans nu echt in opstand”, weet hij. De Engelsen, die ook met Nike spelen, maakten in maart de nieuwe prijs van het officiële EK-shirt bekend: 85 pond (100 euro). Tijdens het EK van 2021 waren de tricots nog 20 pond goedkoper. De socialistische Labour-partij bemoeide zich met de kwestie en vroeg Nike de shirts goedkoper te maken. Voor arbeidersgezinnen was het volgens de partij niet te betalen. Nike deed echter niks.

Lees meer: Kieft is er klaar mee bij Oranje: ‘Hij moet snel van dat dramagedrag af’

Volgens Anneke Smelik, emeritus hoogleraar visuele cultuur, kost het produceren van een shirt maximaal vijftien euro. “Dan heb je nog steeds 85 euro over. Een nogal ruime marge. De balans tussen kostprijs en verkoopprijs is zoek. De fan wordt lekker gemaakt met het idee ‘erbij te horen’ als je dat dure shirt koopt. Maar deze prijzen zijn uitbuiting van de voetbalfan. Nike heeft die hoge prijzen niet nodig, de voetbalclubs ook niet”, aldus de onderzoekster, die zich verdiepte in hoe mode wordt gebruikt om een ‘authentieke identiteit neer te zetten’.

De KNVB zegt tegenover het Algemeen Dagblad geen inspraak te hebben in de verkoopprijzen van Nike. "Dat zijn afspraken tussen de leverancier en de KNVB, daar laten we ons niet over uit", aldus een woordvoerder. Nike is één van de officiële sponsors van de KNVB en zou daar minimaal 10 miljoen euro per jaar voor betalen. Het sportmerk wil echter niet reageren op vragen van de krant.

Lees meer: Sneijder heeft twee tips voor Koeman en Oranje tegen Frankrijk

Een insider uit de sporttextielbranche verklapt in gesprek met de krant dat ‘de consumentenprijs van zo'n Oranjeshirt wel een keer of tien over de kop gaat’ in vergelijking met de kostprijs. Topmerken voeren een hevige concurrentiestrijd om teams en prijzen. Grote merken worden groter en kleinere kleiner. "De consument is daar de dupe van."