Viaplay heeft zich dit weekend niet populair gemaakt bij Formule 1-fans die een abonnement hebben bij de streamingdienst. Kijkers met het goedkoopste abonnement keken de afgelopen dagen met opvallend veel reclame naar de kwalificaties en (sprint)race tijdens de Grand Prix van China. Op social media uitten abonnees massaal hun onvrede.
Ook in 2025 heeft Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland. Tot minimaal eind 2029 zullen de beelden bij de streamingdienst te zien zijn. Sinds 2022, toen Viaplay de rechten verkreeg, kreeg het bedrijf echter veel commentaar van fans en abonnees. Onder meer de constante prijsverhogingen, problemen met de uitzendingen, streams en het geluid zorgden voor ergernis. Sinds dit seizoen is er echter nóg een nieuwe irritatie bijgekomen bij de Formule 1-kijkers van Viaplay.
F1-fans boos op Viaplay
Vanaf 3 februari kost het goedkoopste abonnement bij Viaplay 16,99 euro per maand. Hier zitten abonnees vervolgens één jaar aan vast, maar de optie is niet reclamevrij. Formule 1-fans zien dus tijdens de sessies reclames op hun scherm. Als zij dit niet willen, zullen ze een abonnement moeten afnemen dat nog duurder is dan het abonnement met reclames. Dat de fans hier niet blij mee zijn, blijkt wel uit de reacties. Een normaal jaarabonnement kost overigens 19,99 euro per maand. Maandabonnementen blijven ook mogelijk, maar zijn fors duurder. Zo betalen consumenten straks 19,99 euro per maand voor een abonnement mét reclame.
Lees ook: Max Verstappen positief verrast na GP China: 'Als de race nou 6 uur duurde...'
"Zak lekker in de stront kut #Viaplay. Pleur om met de reclame in een sportuitzending. Ik weiger om hier extra voor te betalen. #IPTV wordt steeds aantrekkelijker door deze onzin!", schrijft één abonnee op X, het voormalige Twitter. Een ander vraagt zich af of het bedrijf gek is geworden en meerdere fans geven aan dat het tijd is om over te stappen naar een andere aanbieder. "#Viaplay wanneer nemen jullie je klanten en hun feedback serieus? Weer reclame tijdens de race. Daarvoor betalen we geen 20 euro per maand", schrijft een ander.
Zak lekker in de stront kut #viaplay. Pleur om met de reclame in een sportuitzending. Ik weiger om hier extra voor te betalen. #IPTV wordt steeds aantrekkelijker door deze onzin! #ChineseGP #ViaPlayDarts #viaplayf1 #viaplayvoetbal #maxverstappen #verstappen pic.twitter.com/p9pawvdeMl
— Beau ter Ham (@Iwir007) March 23, 2025
@viaplaysportnl zijn jullie helemaal gek geworden ofzo? #viaplay pic.twitter.com/W4zFcNsPeF
— thomvdv (@thomvdv) March 23, 2025
Oke tijd om f1tv maar te gebruiken... bijna 20eu per maand en nog reclame.. geldrukkers #viaplay pic.twitter.com/DFTmkd3NHi
— patrickDBZaddict (@patrick_dbz) March 23, 2025
#viaplay wanneer nemen jullie je klanten en hun feedback serieus? Weer reclame tijdens de race. Daarvoor betalen we geen 20 euro per maand.
— Andius Teijgeler (@AndiusTeijgeler) March 23, 2025
Dit is de laatste keer, ik ga #viaplay opzeggen ,reclame tijdens de race kan gewoon niet!!!! Stelletje mafklappers. Alsof jullie al jeetje duur genoeg zijn als je alleen F1 kijkt
— Colinda 🏎🏁 (@Colinda538) March 23, 2025
Die reclame tijdens de race in een paid dedicated zender is echt schandelijk #viaplay
— Mark Jansen (@MarkJansen92) March 23, 2025
Red flag @viaplaysportnl.
— Hadé (@hdrondhuis) March 23, 2025
€20 per maand om midden in een F1-race reclame te kijken? Geen stijl.
Abonnement opgezegd. Overgestapt naar F1 TV Pro.
Aanrader voor echte fans.#viaplay #F1 #F1TVPro #geenstijl #GPChina pic.twitter.com/fdUGNF7lCO
Weg met die rotzooi, reclame tijdens live F1 races... het moet niet gekker worden! En daar betaal je dan nog grof geld voor ook.... 🤮🤮 #viaplay #f1 pic.twitter.com/6OPAeZ6c4u
— Rck (@Insurance010) March 23, 2025
#viaplay stop met die achterlijke reclames tijdens de race @viaplaysportnl
— dhvgs (@dhvgs4) March 23, 2025