Viaplay wekt ergernis van fans tijdens GP van China met reclames

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
23 mrt. 2025, 19:05
25 mrt. 2025, 22:40
Max Verstappen, Formule 1-coureur
© IMAGO - Max Verstappen, Formule 1-coureur

Viaplay heeft zich dit weekend niet populair gemaakt bij Formule 1-fans die een abonnement hebben bij de streamingdienst. Kijkers met het goedkoopste abonnement keken de afgelopen dagen met opvallend veel reclame naar de kwalificaties en (sprint)race tijdens de Grand Prix van China. Op social media uitten abonnees massaal hun onvrede.

Ook in 2025 heeft Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland. Tot minimaal eind 2029 zullen de beelden bij de streamingdienst te zien zijn. Sinds 2022, toen Viaplay de rechten verkreeg, kreeg het bedrijf echter veel commentaar van fans en abonnees. Onder meer de constante prijsverhogingen, problemen met de uitzendingen, streams en het geluid zorgden voor ergernis. Sinds dit seizoen is er echter nóg een nieuwe irritatie bijgekomen bij de Formule 1-kijkers van Viaplay.

Artikel gaat verder onder video

F1-fans boos op Viaplay

Vanaf 3 februari kost het goedkoopste abonnement bij Viaplay 16,99 euro per maand. Hier zitten abonnees vervolgens één jaar aan vast, maar de optie is niet reclamevrij. Formule 1-fans zien dus tijdens de sessies reclames op hun scherm. Als zij dit niet willen, zullen ze een abonnement moeten afnemen dat nog duurder is dan het abonnement met reclames. Dat de fans hier niet blij mee zijn, blijkt wel uit de reacties. Een normaal jaarabonnement kost overigens 19,99 euro per maand. Maandabonnementen blijven ook mogelijk, maar zijn fors duurder. Zo betalen consumenten straks 19,99 euro per maand voor een abonnement mét reclame.

Lees ook: Max Verstappen positief verrast na GP China: 'Als de race nou 6 uur duurde...'

"Zak lekker in de stront kut #Viaplay. Pleur om met de reclame in een sportuitzending. Ik weiger om hier extra voor te betalen. #IPTV wordt steeds aantrekkelijker door deze onzin!", schrijft één abonnee op X, het voormalige Twitter. Een ander vraagt zich af of het bedrijf gek is geworden en meerdere fans geven aan dat het tijd is om over te stappen naar een andere aanbieder. "#Viaplay wanneer nemen jullie je klanten en hun feedback serieus? Weer reclame tijdens de race. Daarvoor betalen we geen 20 euro per maand", schrijft een ander.