Max Verstappen eindigde de sprintrace van de Grand Prix van São Paulo zaterdag aanvankelijk als derde, maar moest door een straf van de FIA deze podiumplaats inleveren. De Red Bull-coureur kreeg na afloop van de race een tijdstraf van vijf seconden voor een overtreding onder de virtual safety car (VSC), waardoor hij terugviel naar de vierde positie achter Charles Leclerc. Deze straf kost Verstappen niet alleen een podiumplaats, maar ook cruciale punten ten opzichte van zijn concurrent Lando Norris.
Verstappen begon de sprintrace vanaf de vierde plek en raakte verwikkeld in een fel duel met Leclerc. Hij probeerde op meerdere momenten de Ferrari-coureur in te halen, maar bleef geduldig totdat Leclerc een fout maakte en hij eindelijk voorbij kon komen. Ondertussen zag Verstappen dat Norris profiteerde van teamorders bij McLaren en de race uiteindelijk wist te winnen. Ondanks zijn moeite om voorbij Leclerc te komen, leek Verstappen tevreden met zijn derde positie aan het einde van de sprintrace.
Norris wint sprintrace in Brazilië en loopt drie punten in op bestrafte Verstappen
Na afloop werd Verstappen echter opgeroepen bij de stewards vanwege mogelijk te hard rijden onder de virtual safety car. Toen Haas-coureur Nico Hülkenberg stilviel met motorproblemen, werd de VSC ingezet om de situatie veilig af te handelen. In eerste instantie leek Verstappen artikel 55.15 van het reglement te hebben overtreden, wat gaat over de herstartpositie bij een ‘normale’ safety car. Uiteindelijk bleek het om een andere regel te gaan: artikel 56.5, waarin staat dat coureurs zich moeten houden aan een snelheid onder de VSC-delta.
Lees ook: Nederlandse padelsters en padellers schrijven geschiedenis op WK
De FIA constateerde dat Verstappen 0,63 seconden onder deze delta reed, wat betekent dat hij te snel reed onder de VSC. Hoewel Verstappen zijn snelheid probeerde aan te passen, was het moment voor correctie te kort omdat de groene vlaggen inmiddels al gezwaaid werden. De tijdstraf van vijf seconden betekende dat hij achter Leclerc eindigde op de vierde positie, waardoor hij nog meer punten verloor in de strijd om het kampioenschap. Het gat tussen Verstappen en Norris in de WK-stand bedraagt nu 44 punten, met nog vier grands prix te gaan.
Naast de tijdstraf kreeg Verstappen ook een strafpunt op zijn superlicentie. Hiermee staat hij nu op zeven strafpunten binnen een periode van twaalf maanden. Als een coureur twaalf strafpunten bereikt, wordt hij automatisch voor één race geschorst. Voor Verstappen betekent deze situatie dat hij extra voorzichtig zal moeten zijn om verdere strafpunten te vermijden, gezien de impact die een schorsing zou kunnen hebben op zijn kampioenschapskansen.