De uitslag van de Grand Prix van Bahrein is aangepast. Nico Hülkenberg, die als dertiende over de streep kwam, is gediskwalificeerd. Hoewel de diskwalificatie voor de puntenstrijd geen verschil maakt, schuiven er wel meerdere coureurs een plekje op in de uitslag. Bovendien heeft de FIA bekendgemaakt dat George Russel niét gestraft wordt. Voor Max Verstappen, wiens team een spoedvergadering heeft ingelast, maken de beslissingen geen verschil
Na afloop van de race werd al bekend dat de auto van Hülkenberg werd onderzocht door de stewards. Zij concludeerden uiteindelijk dat zijn vloerplank te ver was versleten. "De plankconstructie van auto 27 werd gemeten en bleek 8,4 mm (linkerkant), 8,5 mm (middenlijn van de auto) en 8,4 mm (rechterkant) te zijn. Dit is onder de minimumdikte van 9 mm die is voorgeschreven in Artikel 3.5.9 e van het Technisch Reglement. Tijdens de hoorzitting bevestigde de vertegenwoordiger van het team dat de meting correct was en dat alle vereiste procedures correct waren uitgevoerd", zo schrijven de stewards.
Nico Hülkenberg gediskwalificeerd
Het Stake F1 Team erkende vervolgens de fout. De enige straf die daarop kan volgen, is diskwalificatie. Russell had een stuk meer geluk na een storing in zijn auto. Zijn team moest hem daarom vertellen wanneer hij de DRS kon gebruiken. "De verbinding tussen het automatische DRS-activeringssysteem en de auto faalde door problemen met een tijdlus die werd geleverd door een externe partij. Daarom gaf de FIA toestemming voor handmatige activering van de DRS in overeenstemming met Artikel 22.1 h. Op dat moment had de bestuurder problemen met het brake-by-wire-system en andere elektronische storingen. Hij kreeg het advies een hulpkop in de cockpit te gebruiken, die dient als back-upradioknop, maar ook als handmatige DRS-activeringsknop."
Lees ook: Max Verstappen haalt keihard uit richting Red Bull Racing na GP van Bahrein
Russell maakte alsnog een fout, maar de FIA ziet te weinig voordeel voor de Mercedes-coureur. "Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde hij het team via deze knop te bereiken, maar activeerde hij per ongeluk de DRS. De DRS was geactiveerd over een afstand van 37 meter op een recht stuk van ongeveer 700 meter. Hoewel hij hiermee 0,02 seconden won, verloor hij 0,28 seconden in de volgende bocht om dit te compenseren. Dit werd bevestigd door telemetriegegevens. Daarom beslissen de stewards dat, hoewel er technisch gezien een overtreding heeft plaatsgevonden, er geen sportief voordeel is behaald en er dus geen straf wordt opgelegd."