Red Bull Racing toont updates RB21: Dit is veranderd aan de auto van Verstappen

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
28 feb. 2025, 12:41
28 feb. 2025, 17:10
De nieuwe RB21 van Max Verstappen
© IMAGO - De nieuwe RB21 van Max Verstappen

Max Verstappen rijdt vrijdag op het Bahrain International Circuit met een flink updatepakket op zijn nieuwe auto. Red Bull Racing had al aangegeven met een nieuwe versie van de RB21 te komen. Nadat de viervoudig wereldkampioen zijn eerste rondjes had afgewerkt, waren er inderdaad aantal opvallende veranderingen te zien.

Tijdens de eerste testdagen in Bahrein vroeg men zich af of Red Bull Racing de concurrentie op een dwaalspoor probeerde te zetten. De RB21 leek namelijk verdacht veel op de auto van vorig jaar. Zelfs concurrente teams wisten niet wat het team aan het uitspoken was, maar teambaas Christian Horner benadrukte dat bijna elk onderdeel wel degelijk was veranderd. Vrijdag zijn echter vooral aan de voorkant wijzigingen zichtbaar. Zo heeft de wagen een nieuwe neus, die breder is dan de versie die we de afgelopen dagen hebben gezien.

Artikel gaat verder onder video

Wat is er veranderd aan de RB21?

Daarnaast is er een vernieuwde voorvleugel, waarbij opvalt dat de neus is bevestigd aan het tweede element van de vleugel. Technisch directeur Pierre Waché verklaarde eerder al dat RB21 er niet radicaal anders uit zou zien. In het Wintertestjournaal van Ziggo Sport onthult Robert Doornbos dat hij met Ole Schack heeft gesproken, de eerste monteur van Verstappen. "Hij vertelde me wat ze allemaal hebben aangepast. Dat is niet normaal. Je denkt misschien dat de Red Bull hetzelfde is, maar dat is niet zo."

Lees ook: Verstappen grapt met Norris over relatie: 'We hebben gevochten in de lokale kroeg

Volgens Doornbos is Red Bull Racing, net als de ander teams op de grid, nog altijd op zoek naar meer downforce. "We weten allemaal dat de meeste downforce bij de vloer vandaan komt. Hij (Schack, red.) pakte vervolgens een stofzuiger en hield deze boven mijn hand. En toen hij de stofzuiger dichter naar mijn hand bewoog, zoog deze zich vast. Hij zei: 'Daar zoeken wij het beste punt, zodat hij er zo dicht mogelijk tegenaan komt en dat ook zo blijft'. Kortom, daar gaat de meeste tijd in zitten." De meeste wijzigingen zouden dus 'onderhuids' zitten.

Lees meer over:

Formule 1 Max Verstappen