Olav Mol ziet McLaren overduidelijk valsspelen: 'Hoeveel bewijs wil je hebben?'

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
9 apr. 2025, 19:25
9 apr. 2025, 19:25
Max Verstappen in de achtervolging bij Lando Norris
© IMAGO - Max Verstappen in de achtervolging bij Lando Norris

Olav Mol begrijpt niets van het beleid van de FIA rondom de flexiwings. De internationale autosportbond is via allerlei technische richtlijnen bezig om de flexibele vleugels aan te pakken. De Formule 1-commentator ziet echter overduidelijk bewijs van het gebruik ervan.

Vorig jaar merkte de FIA dat sommige Formule 1-teams, waaronder McLaren, gebruikmaakten van flexibele auto-onderdelen. Dit is op zich niet nieuw in de Formule 1, en daarom zijn er speciale tests ontwikkeld om zulke onderdelen te controleren. Toch slaagden sommige renstallen erin om die tests te doorstaan, terwijl de onderdelen tijdens de race alsnog flexibel bleken te zijn. Met flexibele vleugels kunnen teams hun auto op rechte stukken sneller maken, terwijl ze in de bochten toch voldoende neerwaartse druk behouden voor grip en stabiliteit.

Artikel gaat verder onder video

Olav Mol 'betrapt' McLaren

Aanvankelijk was de FIA niet van plan om in te grijpen, maar eind januari kwamen ze toch plotseling met een aangescherpte regel via technische richtlijn 018. Op dit moment is het toegestaan dat de vleugels tijdens een statische test tot 15 mm doorbuigen, maar vanaf de Grand Prix van Spanje wordt die marge teruggebracht naar 10 mm. Red Bull-teambaas Christian Horner vond de timing van deze aanpassing opmerkelijk, en ook Ferrari’s Frederic Vasseur had zo zijn bedenkingen bij het moment waarop de richtlijn ingaat. Volgens de FIA krijgen de teams zo voldoende tijd om hun onderdelen aan te passen of te vernieuwen.

Lees ook: Loodzware omstandigheden tijdens GP van Bahrein voor Max Verstappen

Op X circuleren momenteel filmpjes van de flexibele achtervleugel van McLaren tijdens de GP van Japan, afgelopen weekend. Mol heeft die ook gezien reageert op X: "Hoe is het toch mogelijk dat de FIA dit niet onder controle krijgt", begint de Formule 1-commentator zijn bericht. "Hoeveel bewijs wil je hebben, lijkt me?", vraagt hij zich tot slot af.

Lees meer over:

Formule 1