Max Verstappen heeft na de Grand Prix van China zijn hart gelucht over de prestaties van de RB21. Volgens de regerend wereldkampioen is er weliswaar vooruitgang geboekt ten opzichte van zijn vorige auto, maar valt er nog veel te winnen. De Nederlander heeft Red Bull Racing dan ook aangespoord om snel in actie te komen.
Red Bull Racing kent een moeizaam begin van het Formule 1-seizoen. Hoewel Verstappen momenteel tweede staat in de strijd om het wereldkampioenschap, is er absoluut geen sprake van euforie bij het team. De RB21 lijkt (nog) niet opgewassen tegen de concurrentie, met McLaren voorop. Na de teleurstellende resultaten van Liam Lawson in de eerste twee races, is de Nieuw-Zeelander al vervangen en de signalen uit de paddock doen vermoeden dat er meer aan de hand is. Zo zou Verstappen, die een ontsnappingsclausule in zijn contract heeft staan, extra druk zetten. De in zijn contract opgenomen clausule zou Verstappen de mogelijkheid geven om binnen twee tot vier races de overstap te maken naar een team dat wel wint, als de prestaties van de RB21 niet verbeteren. Dit zou de druk nog verder opvoeren.
Max Verstappen voert druk op
Verstappen bleef ondanks alle kritiek optimistisch over zijn kansen in Japan. "Suzuka ligt me goed, maar het moet ook de auto goed liggen", zo erkende hij. Tijdens een spoedvergadering op Milton Keynes, waar ook teamchef Christian Horner, adviseur Helmut Marko en een aantal engineers bij aanschoof, is uitvoerig gesproken over hoe de ontwikkelingsrichting van de auto eruit moet gaan zien en waar de focus moet liggen. Horner en Marko moeten nu vooral aan de bak om meer performance uit zowel de mediums als de hards te krijgen, zo zagen ze ook op basis van de rondetijden die Verstappen in de laatste derde van de race in China wist te rijden.
Lees ook: Het (afwijkende) tijdschema voor de Grand Prix van Japan
Tegenover PlanetF1 gaat Verstappen in op wat hij verwacht van de race in Japan. "Gewoon ons eigen tempo rijden en niet proberen aan te haken bij anderen om te voorkomen dat de banden verslechteren. Zij trokken weg in die eerste stint en toen probeerde ik op de harde band het tempo vanaf het begin vast te houden, maar ik kwam tekort. Om de een of andere reden stabiliseerden de banden in de tweede helft van de stint en kon ik meer pushen en het tempo opvoeren." Toch begint Verstappen, zo merkt hij zelf ook, ongeduldig te raken. "Het is iets wat we moeten analyseren, natuurlijk is het positief, want uiteindelijk was het tempo veelbelovender, maar we zijn nog steeds niet waar we willen zijn."