Helmut Marko en Red Bull Racing bevestigen dat Max Verstappen in Brazilië een motorwissel gaat doorvoeren. De Nederlander krijgt daarom een gridstraf bij de Grand Prix van Brazilië. Tijdens de Grand Prix van Mexico, waarin hij zesde werd, kon de Nederlander zijn concurrentie niet bijhouden op pure snelheid.
Eerder dit raceseizoen kreeg Verstappen een gridstraf van tien plekken te verwerken tijdens de Grand Prix van België. Destijds liet hij een nieuwe power unit aan zijn pool toevoegen. Aankomend weekend gaat Red Bull Racing weer een nieuwe verbrandingsmotor inbouwen. In zijn column in Speedweek gaf Marko dit al aan en even later kwam ook de officiële bevestiging vanuit het team. Omdat het de tweede keer is, krijgt Verstappen een gridstraf van vijf plekken. Die sanctie geldt voor de hoofdrace en niet voor de sprint, een dag eerder. Het team denkt dat de andere motoronderdelen nog wel meekunnen de rest van het seizoen en vernieuwd die daarom niet.
Krijgt Max Verstappen een gridstraf in Brazilië?
De RB20 van Verstappen was op de rechte stukken tijdens de Grand Prix van Mexico beduidend langzamer dan de MCL38 van McLaren en de SF-24 van Ferrari. De tegenvallende power unit zou hieraan ten grondslag liggen. "De snelheid was daarom niet goed, omdat vanwege het genoemde motorprobleem een andere motor moest worden ingebouwd, die aan het einde van zijn levenscyclus was en eigenlijk niet meer voor race-inzet was gepland. Dat was een van de redenen waarom we op het rechte stuk een van de langzaamste auto’s waren. Wanneer een Formule 1-motor een bepaald aantal kilometers heeft bereikt, is het vermogensverlies duidelijk merkbaar", zo legt de adviseur van Red Bull Racing uit.
Lees ook: Het afwijkende tijdschema voor de Grand Prix van São Paulo in Brazilië
Vrijdag kampte de Nederlander tijdens de trainingen met motorproblemen en het team onderzoekt of die krachtbron nog bruikbaar is. Hij klaagde over vermogensverlies en hoorde een 'verontrustend geluid'. "Of we die motor met het lek opnieuw kunnen inzetten, wordt momenteel onderzocht. Maar ook hier geldt dat het volgens de kilometerstand eigenlijk niet meer gepland is om hem nog te gebruiken." De conclusie is volgens Marko dan ook simpel: "We kunnen een motorwissel in Brazilië niet vermijden, met de bijbehorende gridstraf."
Volgens Marko maakt Red Bull Racing ook geen kans meer op de constructeurstitel. Momenteel staat het team uit Milton Keynes 25 punten achter Ferrari, en 54 punten achter McLaren. "Dat is gedaan. We kunnen Ferrari niet meer inhalen in deze vorm, ze kunnen zelfs McLaren inhalen", concludeert de adviseur tegenover OE24. Over de titelstrijd met Lando Norris is de Oostenrijker positiever, maar hij weet dat er nog veel werk aan de winkel is. "We hebben een nieuwe motor nodig en krijgen daarom een gridstraf. Het goede is dat we een paar pk's meer zullen hebben en hopelijk meer snelheid. Bovendien is inhalen makkelijk in Brazilië."