FIA komt met verklaring voor bekritiseerde tijdstraf Max Verstappen:

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
20 apr. 2025, 22:07
20 apr. 2025, 22:07
FIA geeft verklaring voor tijdstraf Max Verstappen
© IMAGO / Mee Met Oranje - FIA geeft verklaring voor tijdstraf Max Verstappen

Max Verstappen eindigde zondagavond als tweede tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Hij kreeg een tijdstraf van vijf seconden en zag zijn winkansen daardoor als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het leidde zichtbaar voor veel irritatie bij de regerend wereldkampioen. De FIA kwam na de race met een verklaring voor de straf.

Op het Jeddah Corniche Circuit had Verstappen een moeizame start en hij zag Oscar Piastri direct naast zich verschijnen. Om een botsing met de laat remmende McLaren te voorkomen, week hij uit en sneed de eerste bocht af. Hoewel de Nederlander de leiding wist te behouden, leverde dit hem een tijdstraf van vijf seconden op. Die straf moest hij inlossen tijdens zijn enige pitstop van de race, waardoor Piastri eenvoudig voorbij kon komen. "Nou, fucking mooi is dat", riep Verstappen over de boordradio toen hij hoorde dat hij een tijdstraf had ontvangen.

Artikel gaat verder onder video

Verklaring FIA tijdstraf Max Verstappen

Tijdens de interviews na afloop van de Grand Prix van Saoedi-Arabië was de frustratie nog duidelijk niet gezakt bij Verstappen. Hij liep zelfs al na tien seconden weg bij het flashinterview met David Coulthard. "Ik ga het kort houden. Ik wil de fans bedanken. De rest... is zoals het is." Even later ging hij voor de camera's van Viaplay in discussie met verslaggever Chiel van Koldenhoven "Daar hoeven we het niet over te hebben, dat is allemaal tijdverspilling", stelde de Nederlander, toen hem werd gevraagd hoe hij zich voelde na de straf. Vlak daarna kwam de FIA met een verklaring over het incident. De FIA heeft een verklaring naar buiten gebracht over het incident tussen auto 1 (Verstappen) en auto 81 (Piastri).

Lees ook: WK-stand Formule 1: Max Verstappen loopt ondanks 2e plek in op WK-koppositie

"De stewards hebben data van de marshalposts, video's, live timing, telemetrie en onboardbeelden geanalyseerd en hebben bepaald dat de voorwielophanging van auto 81 tenminste naast de spiegel van auto 1 zat voor én in de apex van bocht 1, terwijl hij auto 1 aan de binnenkant probeerde in te halen. Het feit is dat auto 81 naast auto 1 zat bij de apex. Gebaseerd op de Driving Standards Guidelines was het daarom de bocht van auto 81 en moest hij ruimte krijgen. Auto 1 verliet vervolgens het circuit en haalde daar blijvend voordeel uit die niet terug werd gegeven. Hij bleef voor auto 81 en probeerde een voorsprong op te bouwen. Normaal gesproken wordt er een tijdstraf van 10 seconden opgelegd voor het verlaten van de baan en daar voordeel uithalen, maar omdat dit om een incident in bocht 1 van ronde 1 gaat, is daar rekening mee gehouden en werd er in plaats daarvan een tijdstraf van 5 seconden opgelegd."

Lees meer over:

Formule 1 Max Verstappen