Christian Horner onthult oorzaak 'pitstop-fiasco' Max Verstappen bij GP Bahrein

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
13 apr. 2025, 22:52
13 apr. 2025, 22:52
Max Verstappen en Christian Horner
© IMAGO - Max Verstappen en Christian Horner

Red Bull Racing kende een rampzalige dag in Bahrein en ook in de pitstraat ging het helemaal fout. Beide pitstops van Max Verstappen verliepen aanzienlijk trager dan gebruikelijk – iets wat hem cruciale tijd kostte. Teambaas Christian Horner heeft echter een verklaring voor de langzame pitstops. Na afloop was hij ook aanwezig tijdens een spoedvergadering van het team.

Verstappen verloor bij zijn eerste stop (van softs naar hards) meer dan vier seconden, terwijl hij geduldig wachtte op het groene licht dat maar niet kwam. Bij zijn tweede stop, in ronde 26, stond de regerend wereldkampioen zelfs 6,2 seconden stil, mede door een vastzittend rechtervoorwiel. Ook Yuki Tsunoda werd getroffen door het euvel. De Japanse teamgenoot van de Nederlander zag het middenlicht geel knipperen naast het rode licht en meldde het probleem direct via de boordradio.

Artikel gaat verder onder video

Christian Horner vertelt probleem pitstraat

Na afloop legde Horner uit wat er precies fout ging: "We hebben een vreselijke dag gehad. Er lijkt een probleem te zijn met de kabelboom in de pit-gantry, waardoor het verkeerslichtsysteem niet goed functioneerde", zo begon de Brit zijn verhaal tegenover PlanetF1. "Het is een vrij simpel systeem. Aanvankelijk dachten we dat de knop misschien niet hard genoeg was ingedrukt door een van de technici, maar toen het direct bij de volgende stop weer gebeurde, zijn we overgestapt op een handmatige override door de hoofdmonteur."

Lees ook: Marko krijgt volle laag van manager Verstappen tijdens ruzie in Red Bull-garage

Verstappen zelf was logischerwijs niet te spreken over de stops: "Zolang moeten wachten en dan ook nog twee verschillende problemen… dat is gewoon niet ons niveau." Volgens de viervoudig wereldkampioen lag het echte euvel alleen elders: "Het grote probleem is de pace die we hebben. Bandenmanagement, balans, dat zijn mijn grootste zorgen. De pace was erg slecht. Alles wat fout kon gaan, ging fout. Maar eerlijk gezegd denk ik dat P6 op dit moment het maximaal haalbare was." Horner beseft dan ook dat Red Bull Racing nog veel werk te verzetten heeft voor de volgende race: "We moeten nu natuurlijk focussen op wat we kunnen verbeteren richting Jeddah, over vijf dagen."

Lees meer over:

Formule 1 Max Verstappen