Vervroegd pensioen Verstappen wordt realistischer: 'Heeft zeker invloed'

Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
23 jan. 2025, 15:20
23 jan. 2025, 15:27
Max Verstappen heeft zaterdag de sprintrace voor de Grand Prix van de Verenigde Staten gewonnen.
© IMAGO - Max Verstappen

De FIA heeft het reglement bijgewerkt en coureurs riskeren vanaf dit jaar veel zwaardere straffen. De nieuwe straffen richten zich vooral op het gedrag van de rijders en De Telegraaf is bang dat dit effect heeft op de toekomst van Max Verstappen in de Formule 1. De Nederlander werd in het verleden juist geregeld geprezen voor zijn eerlijkheid, maar moet nu op zijn woorden gaan letten. Op social media halen fans ook hard uit naar de FIA.

In de sporting code van de FIA zijn alle nieuwe straffen opgenomen. Coureurs kunnen hogere geldboetes, schorsingen en puntenstraffen krijgen voor 'wangedrag', waar onder meer gevloek onder valt. De organisatie noemt dat zelf 'het algemene gebruik van taal (schriftelijk of verbaal), gebaren en/of tekens die aanstootgevend, beledigend, grof of onbeschoft zijn'. De boetes gaan flink omhoog en worden maar liefst verviervoudigd in de Formule 1. Coureurs die het imago van de FIA schaden, krijgen in eerste instantie een boete van 40.000 euro.

Artikel gaat verder onder video

F1-fans halen op social media hard uit naar de FIA

Bij een tweede overtreding volgt een boete van 80.000 euro (plus een voorwaardelijke schorsing van een maand) en bij de derde overtreding een boete van 120.000 euro. Bovendien wordt de coureur voor een maand geschorst en worden er WK-punten afgenomen. Verstappen werd vorig jaar al eens bestraft. Hij gebruikte het woord 'fuck' en kreeg een taakstraf. "Als je met dit soort dingen moet omgaan, heeft dat zeker invloed op mijn toekomst in de Formule 1. Natuurlijk is het geweldig als je races wint en kampioen wordt, maar je wil het ook naar je zin hebben."

Lees ook: Topontwerper Adrian Newey smeekt om komst Max Verstappen naar Aston Martin

"Een vervroegd pensioen van Verstappen, die nu nog een contract tot en met 2028 heeft bij Red Bull, wordt op deze manier nóg realistischer", schrijft Formule 1-journalist Erik van Haren in De Telegraaf. "Ook bij het management van de Formule 1 – de laatste jaren al vaker lijnrecht tegenover de FIA – zullen ze allesbehalve blij zijn met de nieuwste ingeving van de president van de autosportfederatie." Eerder uitten de F1-coureurs al kritiek op het plan in een open brief. Volgens de rijders zijn de boeters ongepast en slecht voor het imago van de sport.

Lees ook: Jos Verstappen haalt uit naar Red Bull Racing: 'Kan niet optimistisch zijn

Van Haren: "Het laat zich raden wat Verstappen van de laatste ontwikkelingen vindt. Nadat hij vorig jaar september in Singapore een taakstraf kreeg opgelegd, besloot hij de rest van dat weekend tijdens officiële persconferenties van de FIA vrijwel niets te zeggen en direct daarna op eigen initiatief de (schrijvende) media te woord te staan. Ook nu zal de viervoudig wereldkampioen zich vermoedelijk vaker op zijn ’zwijgrecht’ gaan beroepen, om maar niet in de problemen te komen."

"Mocht men echt zo hard gaan straffen, durven we wel alvast gekscherend te voorspellen dat Verstappen in 2025 niet meer dan vijf races gaat rijden als het allemaal een beetje tegenzit. Zeker wanneer Verstappen potentieel gaat zien dat hij geen kanshebber meer is in het wereldkampioenschap en zijn eerste kindje op het punt staat om geboren te worden, zal hij lak hebben aan een maand schorsing als hij over de schreef gaat. Is dat nu wat de FIA wil bereiken met deze belachelijke regelgeving?", vraagt GPFans zich af in een column.

Lees meer over:

Formule 1 Max Verstappen