Deze week is bekend geworden dat de Formule 1 in 2026 voor het laatst zal worden verreden op Circuit Zandvoort. Na die editie verdwijnt de Dutch Grand Prix van de kalender. Dit nieuws komt als een schok voor de talloze Nederlandse fans die de afgelopen jaren het circuit hebben omgetoverd tot een oranje zee van enthousiasme. Hoe heeft het zover kunnen komen? MeeMetOranje duikt in de details.
De terugkeer van de Oranjegekte
Sinds de herintroductie van de Dutch Grand Prix in 2021 heeft Zandvoort een ongekende transformatie ondergaan. De duinen kleurden oranje, en de tribunes trilden onder het gejuich van de fans. Max Verstappen, de nationale trots, bezorgde het publiek kippenvel met zijn overwinningen in 2021, 2022 en 2023. De wereld keek mee naar het Nederlandse racefeest, wat bijna iets weg had van een typisch Nederlands festival.
Overwegingen voor een roulatiesysteem
Om de race op de kalender te behouden, werd overwogen om Zandvoort op te nemen in een roulatiesysteem met andere Europese circuits, zoals Spa-Francorchamps, Imola en Barcelona. Dit zou betekenen dat deze circuits om de beurt een Grand Prix zouden organiseren, waardoor er ruimte zou ontstaan voor nieuwe locaties op de kalender. Echter, niet alle betrokken circuits stonden positief tegenover dit idee. Zo gaf de organisatie van de Grand Prix van België aan jaarlijks een race te willen blijven organiseren en niet geïnteresseerd te zijn in een roulatiesysteem met Zandvoort.
Waarom dan toch stoppen?
Ondanks het succes en de overweldigende steun van de Oranjefans, heeft de organisatie besloten om na 2026 te stoppen. Volgens Robert van Overdijk, directeur van de Dutch Grand Prix, is gekozen om "op het hoogtepunt te stoppen". Maar er spelen meer factoren mee:
Financiële druk: Het organiseren van een Formule 1-race brengt enorme kosten met zich mee. Zonder overheidssteun is het evenement volledig afhankelijk van ticketverkoop en sponsoren. De huidige populariteit, aangedreven door Verstappen, garandeert uitverkochte zalen, maar de toekomst is onzeker. "Een eenmalige dip is niet zo erg, maar we kunnen het ons niet permitteren structureel minder bezoekers te trekken," aldus Van Overdijk.
Internationale concurrentie: Nieuwe circuits in onder meer het Midden-Oosten investeren fors om een plek op de kalender te bemachtigen. Deze financiële slagkracht zet Europese circuits onder druk. Hoewel dit volgens Van Overdijk geen doorslaggevende factor was, speelt het wel mee in de besluitvorming.
Strategische keuze: De Formule 1 streeft naar een mondiale spreiding van races, wat betekent dat Europese circuits vaker moeten concurreren om hun plek te behouden.
Reacties vol spijt
Het nieuws is met gemengde gevoelens ontvangen. De gemeente Zandvoort noemt het "ontzettend jammer", en ook onder fans heerst teleurstelling. Het evenement bracht niet alleen sportief spektakel, maar ook een flinke economische impuls voor de regio. Toch respecteert men de keuze van de organisatie, die bewust kiest voor een waardig afscheid.
Een spectaculair afscheid in 2026
De laatste editie in 2026 belooft een onvergetelijk slotstuk te worden. Voor het eerst zal de Dutch Grand Prix een sprintformat hanteren, wat een spannende nieuwe dimensie toevoegt. Het is een kans voor Oranjefans om nog één keer te genieten van de unieke Oranjegekte in de duinen voordat het doek definitief valt.
Lees ook: Strafpunten Formule 1: Opnieuw straf Verstappen, die in de gevarenzone zit
Met het vertrek van de Formule 1 uit Zandvoort komt een einde aan een bijzonder tijdperk in de Nederlandse autosport. De herinneringen aan de Oranjezee, het gejuich en de triomfen van Max Verstappen zullen echter voor altijd blijven resoneren bij de Oranjefans.