Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Pierre Gasly zijn uit de uitslag van de Grand Prix van China geschrapt. Het drietal reed met een 'illegale' auto en hun bolides werden na afloop onderzocht door de stewards. De FIA bevestigt de diskwalificatie.
Oscar Piastri schreef de wedstrijd op het Shanghai International Circuit op zijn naam door te domineren vanaf pole position. Lando Norris maakte er een een-tweetje van voor McLaren door de Mercedes van George Russell te verslaan. Max Verstappen was op zijn beurt de Ferrari's te snel af en kwam als vierde aan de finish. De top vier is hetzelfde gebleven, maar de uitslag van de GP van China is achter de regerend wereldkampioen compleet gewijzigd. Leclerc en Hamilton werden vijfde en zesde, en Gasly zag als elfde de zwart-witgeblokte vlag. Het drietal is echter gediskwalificeerd door de FIA.
Ferrari's gediskwalificeerd na GP van China
Leclerc moest zich als eerste melden bij de stewards. Om 11:45 uur Nederlandse tijd werd hem verteld dat zijn Ferrari 799 kilogram woog. Dat is één kilo onder het minimumgewicht van achthonderd kilo. Het wegen van de auto gebeurt wanneer de vloeistoffen eruit zijn gehaald. Ferrari probeerde de auto van de Monegask zwaarder te maken door de voorvleugel, die een endplate miste, te vervangen. Dat mocht van de stewards, maar de auto miste vervolgens alsnog één kilo. Dat is een overtreding van artikel 4.1 van het technisch reglement.
Lees ook: Max Verstappen positief verrast na GP China: 'Als de race nou 6 uur duurde...'
Gasly was om 12:00 uur Nederlandse tijd aan de beurt bij de stewards. Net als de Ferrari van Leclerc was de Alpine van de Fransman ook één kilo te licht. Dezelfde overtreding van artikel 4.1 resulteert uiteraard ook in een diskwalificatie. Hamilton stapte om 12:15 uur Nederlandse tijd in het kamertje van de stewards. De technische afdeling van de FIA ontdekte dat drie skid blocks een dikte hadden van 8.5 à 8.6 millimeter, terwijl de minimumdikte 9 millimeter is. De overtreding van artikel 3.5.9.e van het technisch reglement betekent een diskwalificatie. Alpine en Ferrari hebben toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt en hebben geen bewijs dat factoren van buiten, waar ze geen invloed op hadden, enig effect hadden op het gewicht en op het slijten van de skid blocks.